Kinderyoga docent, zo mag ik mij noemen als ik het examen heb afgelegd in december. Maar hoe is het gekomen dat ik de opleiding tot kinderyoga docent ben gaan volgen?

 

 

 

 

 

 

 

 

Sinds een jaar of zeven beoefen ikzelf yoga. Yoga was voor mij in het begin niet veel meer dan alleen

het uitvoeren van de houdingen en ik voelde me daar goed bij. Mijn lijf werd soepeler, maar daarnaast merkte ik dat er steeds meer rust in mijn hoofd kwam. Ik leerde mijn lichaam beter kennen. Daardoor ging ik lekkerder in mijn vel zitten en minder in mijn hoofd. Het is zo prettig als het denken en de eeuwige gedachten in je hoofd af en toe even stil worden gezet.

In mijn werk als leerkracht met kinderen met een verstandelijke beperking en bijkomende problematieken binnen het ASS (autisme spectrum stoornis) merkte ik dat ook zij constant ‘aan’ staan. Onze kinderen groeien op in een drukke samenleving waar weinig ruimte is overgebleven voor het gevoel. Hun leven wordt voor een groot gedeelte beheerst door een continue stroom aan informatie en prikkels van smartphones, internet en gaming. Mijn leerlingen zijn extra gevoelig voor prikkels, kunnen deze niet filteren en reageren er sterk op. We kunnen de wereld niet 1-2-3 veranderen, maar wel onszelf en onze kinderen sterk maken, zodat we beter bestand zijn tegen de chaos om ons heen.  Ik ben yogalesjes gaan geven, waarbij ik een aantal houdingen met ze uitvoerde en altijd eindigde in de savasana. Gewoon het even stil liggen bij elkaar, nou,  was in het begin best onwennig. Elk kind kreeg van mij een korte handmassage, want ook aanraking was voor sommige kinderen moeilijk. Liefdevolle aanraking met aandacht vind ik erg belangrijk en merk dat daar behoefte aan is.

Ik merkte vanaf de eerste les dat het iets met ze deed. De rust was heel snel voelbaar en de kinderen leken het prettig te vinden. Maar aangezien ik alleen maar uit mijn eigen ervaring had geput en me niet had verdiept in kinderyoga, vond ik dat ik ze te kort deed. Ik wilde graag meer kennis van kinderyoga, zodat ik op een verantwoorde en leuke manier de lessen in kon vullen. Mijn belangrijkste doel van yoga op school, is dat de kinderen even terugkomen in hun lichaam en een moment van rust ervaren in hun hoofd.

Ik was blij toen ik (toevallig, maar bestaat toeval?) op facebook iets voorbij zag komen over de opleiding tot kinderyoga docent op het Yogacollege Tilburg en heb toen gelijk Marloes gebeld voor wat meer info. Mijn werkgever, Stichting Biezonderwijs, was erg enthousiast over mijn ideeën om yoga op school te gaan geven en gaf mij de kans om deze opleiding te gaan volgen.

In januari ben ik begonnen met de opleiding. De eerste lesdag herinner ik me goed. Ik weet nog dat ik zowel Sharda, Marloes als Jasper erg kundig over vond komen, mensen met veel passie voor hun vak/levenswijze. Maar ook de humor sprak mij gelijk aan en de manier waarop ze ons als groep en individu benaderen.  Op alle vragen hebben ze een antwoord of zetten je zelf aan het denken. Wat ik mooi vind, is dat Sharda regelmatig zegt: “Blijf je verwonderen en bedenk dat de absolute waarheid niet bestaat!”. Dat stimuleert enorm om zelf na te gaan denken. En de liefdevolle vriendelijkheid is ook een begrip dat regelmatig terugkeert en past bij mijn visie op hoe je een kind benaderd.

 

 

 

 

 

 

 

De huiswerkopdrachten zijn uitgebreid en laten je diep nadenken over hoe je zelf in het leven staat. Want bedenk nu zelf: hoe vaak sta je zelf stil bij je eigen ademhaling? Terwijl onze ademhaling zo ontzettend belangrijk is, zonder kunnen we immers niet leven, maar het heeft ook invloed op onze organen, onze gezondheid en ons welbevinden. Ik heb er dagelijks profijt van nu ik me er bewust van ben hoe ik mijn ademhaling kan sturen.

De yogalessen bestaan uit een stuk theorie waar je je vooraf in hebt verdiept tijdens het uitwerken van de huiswerkopdracht. Daardoor start iedereen ongeveer met dezelfde kennis over het onderwerp en bestaat het grootste gedeelte van de lesdag uit het uitvoeren van lesplannen. Je leert door elkaar aan het werk te zien, er is ruimte om fouten te maken en er wordt op een positieve, opbouwende manier feedback gegeven. De sfeer is veilig en er is vertrouwen in elkaar.

Vanuit de opleiding wordt er elke lesdag een mini voorbeeldlesje gegeven. Ik heb geleerd hoe ik een les op moet bouwen en er wordt veel vanuit een thema gewerkt. In de zomer hebben we de buitenlessen verzorgd in het Wilhelminapark. Juist om een paar keer samen met een medestudent een les te bedenken en uit te voeren is leerzaam en erg leuk om te doen.

Tijdens de duur van de opleiding mag je ook yogalessen volgen voor jezelf, op die manier kan je kennis maken met de verschillende yogastijlen. Er zijn ook instructie lessen waarin met de studenten (vanuit de verschillende opleidingen binnen YCT) dieper wordt ingegaan op de houding, hoe in te spreken en waar je op moet letten bij de verschillende houdingen.

Ik doorloop de opleiding met heel veel plezier, krijg er inspiratie van en heb al veel geleerd. Het heeft mij enorm verrijkt. Dus mocht je erover nadenken om yogalessen of de opleiding tot kinderyoga docent te gaan volgen, dan kan ik je het Yoga College Tilburg echt aanbevelen!

Berna Wienke

 

 

Kinderyoga docent