Kapalabhati / Vuurademhaling

De vuurademhaling, de kapalabhati, is al verschillende keren behandeld tijdens de yogalessen. De vuurademhaling is een oefening waarbij er snel wordt geademt, namelijk ongeveer twee tot drie ademhalingen per seconde. Bij de vuurademhaling haal je adem via je neus, je mond blijft gesloten. De vuurademing is eigenlijk een versnelde diepe ademhaling, omdat je via je buik ademt.

De uitademing is actief waarbij de navelpunt krachtig naar binnen beweegt. De inademing is passief en de lucht stroomt vanzelf naar binnen door het ontspannen van het middenrif. In- en uitademing zijn gelijk qua diepte (lengte).

De ademhaling is krachtig en wordt niet onderbroken, er is geen pauze tussen in- en uitademing. Houdt bij de beweging van je buik, je borstkas en schouders zoveel mogelijk ontspannen.

Als je gaat oefenen zul je misschien merken dat je meer nadruk legt op de uitademing of de inademing. Probeer deze gelijk te houden en geef ze even veel kracht, anders kan het zijn dat je een gevoel van duizeligheid of lichtheid in je hoofd voelt. Mocht je je duizelig voelen, neem dan even pauze.

De vuurademhaling heeft een ontgiftende werking. Door de snelle ademhaling verlaten gifstoffen zich snel uit je bloed. Om het reinigingproces te versnellen is het goed om veel water te drinken en veel groente, fruit en noten te eten.

Van de vuurademhaling wordt gezegd dat deze al het bloed in het lichaam in drie minuten kan reinigen en het vergroot de longcapaciteit. De vuurademhaling verhoogd je fysieke uithoudingsvermogen, versterkt zwakke zenuwen en zorgt dat je je beter kunt concentreren. Ook produceert de vuurademhaling geestelijke- en fysieke energie.

Follow by Email
Facebook
Facebook
INSTAGRAM
Whatsapp